Típus történet, illetve amit érdemes tudni:
1955 májusában a Japán Ipari és Kereskedelmi Minisztérium meghírdtte a nemzeti autóprogramot, melynek egyik központi eleme a kei jidosha, azaz az átlagember számára elérhetõ városi kisautó népszerûsítése volt. Az új törvény szerint a három méternél rövidebb, és legfeljebb 350 köbcentiméteres motorral hajtott négykerekû jármûvek adókedvezményt kaptak, és azok tulajdonosai különösebb papírmunka nélkül parkolhattak közterületen (megfelelõ igazolás bírtokában lehetett parkolni az utcán!). A Land Rover és a Jeep típusainál jóval kisebb méretû jármûvet eredetileg a Hope Motor nevû vállalkozás kezdte feljeszteni. A Hopestar ON360-as mindössze 625 kilógrammot nyomott, és kéthengeres, kétütemû 360 köbcentis 21 lóerõs Mitsubishi motor hajtotta. A jármû 1967-ben kapta meg a típusengedélyt, de a tervezés és gyártás elõkészítés teljesen kimerítette a kis cég pénzügyi tartalékait. 1968-ban a jóval tõkeerõsebb Suzuki felvásárolta a Hope Motort, és vele együtt az új miniterepjárót.
A Suzuki mérnökei teljesen áttervezték a Hopestart, kicserélték a motort sajátjukra, egy szintén kéthengeres, kétütemû 359 köbcentiméteres, 5500-as percenkénti fordulaton 24 lóerõs, autómata olajadagolós egységre.
A fejlesztések miatt 1970-ben mutatták be az LJ azaz Light Jeep elsõ típusát, az LJ10-est. A mérethatárok betartása miatt a pótkerék az utastérben kapott helyet, és csupán vászontetõs kivitelben, nyitott karosszériával készült.
1972-ben jött a következõ modell, az LJ20-as. A motort egy folyadékhûtésûre cserélték. A hengerszám és az ütemek száma maradt kettõ, és a hengerûrtartalom is maradt 359 köbcenti, de a lóerõk száma 28-ra duzzadt.
1974-ben az LJ sorozatot is a kei kategória megváltozott elõírásaihoz igazították. Az LJ50-es már háromhengeres, 539 köbcentiméteres, 33 lóerõs motorral készült, amivel az elõd 72km/h-s végsebességét 97km/h-ra növelték. A pótkerék az autó hátuljára került, így nagyobb utastérrel gazdálkodhatott a tulajdonos.
Az eredeti LJ sorozat utolsó tagja az LJ80-as 1977-ben jelent meg. Az alvázat megerõsítették, a nyomtávot 10 centivel növelték, de ami lényeges, hogy itt jelent meg a Suzuki elsõ négyütemû motorja. A korszerû 797 köbcentiméteres, felülvezérelt, félgömb égésterû motor 41 lóerõt adott le. A váltó áttételezésének módosítása és a nyomatékos motor immár tökéletes terepjáróvá tette az LJ80-ast.
Az LJ szérai volt a Suzuki elsõ exportautója.
|