Tesztek - Suzuki Grand Vitara (Autó-Motor)



Forrás: Autó-Motor

Cégér a bornak
Használt Suzuki Vitara (1989-2005)
- Kovács Zsigmond

Az 1988-ban bemutatott Suzuki Vitara inkább szabadidõ-autó, semmint kemény terepjáró. Motorjai, erõátviteli rendszere és futómûve ugyan jól bírja az erdei utakat és a vontatást, de a komolyabb terepakadályokkal már nehezen birkózik meg. Tetszetõs külsejének és alacsony árának köszönhetõen sokan választották a hazai piacon, sõt Tracker, Escudo ill. Sunrunner néven a világ egyéb tájain is ismerté vált.

A tulajdonos véleménye:
Zakariás János, agrármérnök: – Három évvel ezelõtt egy német barátom kétliteres, dízel Grand Vitaráját vásároltam meg, alig 20 ezer kilométerrel, sérülésmentesen. Ez életem elsõ terepjárója, és száz százalékig meg vagyok elégedve vele. Jelenleg 180 ezer kilométert mutat a kilométeróra számlálója, de az alapvetõ karbantartásokon kívül csak a kuplung cseréje miatt kellett szervizbe vinnem. Használhatóságát illetõen szinte csak jókat tudok mondani. Utastere kényelmes, a kezelõszervek elhelyezése ideális, és öt felnõtt is elfér benne alkalomadtán. A csomagtartó szerintem hatalmas, pláne, ha elõredöntjük az üléseket, de városban kicsit nehézkes hozzáférni a csomagokhoz, az oldalirányba nyíló ajtónak ugyanis nagy hely kell. A motor erõs, terepen sem kell különösebben hajszolni, viszont hajlamos 10 litert fogyasztani 100 kilométerenként, s a hangja is elég tolakodó. Legkevésbé talán a váltó tetszik – számomra nagyon „kotyog”, a barátnõm pedig képtelen megtalálni a fokozatokat. Mivel nem használom az autót nehéz terepen, semmi negatívumot nem tapasztaltam az autó képességeit illetõen. Billeg jobbra-balra a földutakon, de biztosan áll a lábán, s még nem találkoztam olyan pocsolyával, amelyen ne ment volna át. Közúton hasonlóképpen barátságos, igaz, nem lehet úgy kanyarodni vele, mint egy személyautóval.

Szerviztapasztalatok
Barna Attila klubelnök, Suzuki 4x4 klub: – Az elsõ és második generációs Vitara megnyerõ, divatos külseje viszonylag sok hibaforrást rejt. A legnagyobb probléma, hogy a gyártó nem gondoskodott a megfelelõ alváz- és üregvédelemrõl, így utólagos felületkezelés nélkül már a hatéves Vitaráknál is számíthatunk szembetûnõ rozsdafoltokra. Ha nem orvosoljuk idõben a korróziót, az autó tízéves korára minden a rozsda martalékává válhat, így a küszöbök, a sárvédõívek, a tornyok, az ajtóélek és a padlólemez is. Nem sok jóval kecsegtet a futómû sem, mely nehezen viseli a hazai útviszonyokat. Nem árt rendszeresen ellenõrizni az elsõ lengõkar szilentjeit, az általában 50-60 ezer km élettartamú lengéscsillapítókat és a gyáritól eltérõ méretû felnikre érzékeny kerékagycsapágyakat. A szívódízeleknél az erõs vibrálás miatt eltörhetnek a motortartó bakok, megadhatja magát a vízpumpa tömszelencéje, s gyakori jelenség a szelepfedél- ill. olajkarter-tömítés átszakadása is. A tizenhat szelepes benzineseknél a hengerfejtömítés átégése eredményezhet üzemzavart. Különleges odafigyelést igényel továbbá az erõátviteli rendszer. A kuplung „pillantok alatt” tönkremegy, ha rosszul kezelik, s az automatikus szabadonfutó ill. a kardánkereszt sem örökéletû.

Piaci információk
Az ember nem is hinné, mennyi Vitara lapul manapság a hirdetési újságokban. Túlnyomórészt persze szürkeimportból származó gépeket kínálnak, de a bõséges választék számos megkímélt példányt rejt. Legolcsóbban 250 ezer forintért találhatunk Vitarát, ám ebben az árkategóriában kizárólag „alkatrészként” behozott, forgalomba nem helyezhetõ, csupán hobbicélokra alkalmas autót vásárolhatunk. Ha komolyabb terveink vannak, nem árt egy millióval a zsebben nekivágni a keresésnek. Ennyiért már találhatunk megbízhatóbb darabokat, de az igazán jó állapotú Vitarákért körülbelül kétmillió forintot kérnek. Legdrágábban az utolsó szériájú Grand Vitarákat kínálják – 3,5-tõl 5,5 millióig. Terepjáróról lévén szó, különösen legyünk elõvigyázatosak a vásárlásnál. A kemény igénybevétel rendszeres karbantartást követel meg a tulajdonosoktól, ezt azonban sok pilóta elfelejti. Mielõtt döntenénk, feltétlenül nézessük át Vitarára szakosodott szerelõvel az autót, s érdeklõdjünk www.suzukijeep.hu weboldalon, mert késõbb komoly szervizköltségekkel találhatjuk szembe magunkat.